Elke verandering heeft zijn tijd nodig

pijl-bos.jpg

Maar het is niet altijd zo dat tijd wonderen doet. Wat je doet in die tijd zal je in je opzet al of niet doen slagen.
Klinkt het volgende bekend in je oren ?

  • Dat nieuwe software pakket: waarom gebruikt mijn team dat nu niet meteen?

  • Die strategische verandering: ik heb het al drie keer verteld, maar het team doet er niets mee.

  • Ik heb geen tijd voor al die begeleiding, we moeten nu met z’n allen de doelstelingen van het project realiseren.

VERANDERMETHODIEK

Verander management is een vaak over het hoofd geziene tak van sport: project management krijgt steeds de meeste aandacht. Terecht? Best wel: een project realiseren binnen tijd, budget en kwaliteitsdoelstellingen is geen kattenpis. Tijdens het project vergeten aan verander- of change management te doen is een veel gemaakte fout.

Verander management ontstond uit de gedragswetenschap, met Kotter, Lewin en Kubler-Ross als voornaamste methodieken. Wij volgen voornamelijk de ADKAR® methodiek van Prosci als coaching mechanisme. Het omhelst vijf cruciale stappen doorheen het veranderproces:

Awareness - bewustzijn
D
esire - verlangen
K
nowledge - besef
A
bility - vermogen
R
einforcement - bekrachtiging

PRAGMATISCHE AANPAK

Los daarvan bieden modellen uit de theorie van zelforganisatie vaak ook een mooie aanvulling. Belangrijker dan het puristisch volgen van een voorgeschreven methodiek vinden wij belangrijk dat een verander aanpak bestaat uit:

Strategische visie staat centraal: als leider bepaal jij de richting van je bedrijf.
Bouw aan een betere end-to-end bedrijfscultuur die de doelen van je project overstijgen.
Participatie van je team is cruciaal: betrek hen doorheen het ganse project.
Meet je tussentijdse resultaten en vier ze met je team.
Vergelijk met andere bedrijven en durf je plan iteratief aan te passen.
Blijf wendbaar: bepaal haalbare doelen met zo kort mogelijke tijdsspanne.