Hybride werken

Het Nieuwe Werken of “HNW”, New World of Work of “NWoW”, New Ways of Working …
”Wat bedoel je daar exact mee ?” Het is een vlag die vele ladingen dekt.

De term “Het Nieuwe Werken” bestaat intussen al enkele decennia en is dus lang niet zo nieuw meer. Doorheen de jaren is het besef gekomen dat 4 B’s best samenkomen in één geheel om een succes te maken:

  • Bricks: faciliteiten: gebouwen, bemeubeling, infrastructuur

  • Bytes: ICT, digitale communicatie en collaboratie tools

  • Behaviour: ongeschreven of geschreven gedragsregels en afspraken

  • Business: de kernactiviteiten, bestaansreden van je bedrijf.

Vaak zijn in een bedrijf niet al deze aspecten opgenomen in een NWoW project, waarna er bij een wissel in het management, of na het stoppen van het project, terug gevallen wordt in de oude gewoontes.

“Is de klepel niet te hard doorgeslagen naar thuiswerken ?”

Thuiswerk is de laatste jaren uitgegroeid tot de facto standaard.

Tussen 2015 tot 2020 werd gekenmerkt door de opkomst van coworking spaces. Kleine, bezielde initiatieven ontstonden in steden maar ook in gemeentes. Tegelijk herprofileerden business centra zich meer en meer als coworking centra. Meer en meer groeide de beweging uit tot een mengelmoes van Hybride werken, toegankelijk voor zelfstandigen en werknemers.

Corona veranderde alles in één klap in 2020. Thuiswerken werd voor iedereen plots verplicht. Tijdens de lockdown periode optimaliseerden velen een thuiskantoor. Intussen gaan we opnieuw terug naar kantoor, maar thuiswerken is vaak optie nummer één gebleven. Een gezonde combinatie tussen thuiswerk, individueel kantoorwerk, werken in teams. Maar ook planning van het soort werk is een belangrijke factor. En welke digitale tools gebruiken we, thuis en/of op kantoor ?

“Het Nieuwe Werken werkt niet…”

We hebben geprobeerd, maar het is mislukt… Zijn de vier aspecten van in evenwicht in de aanpak van jouw bedrijf ?

Een goede policy over Hybride Werken vergt een aanpak van lange adem. Cultuur verander je immers niet zomaar. “We veranderen in week 29 en 30 omdat de planning dat toelaat ?” Neen, zo werkt het helaas niet. is een weg van intervisie, overleg, ambassadeurswerking, voortschrijdend inzicht, empowerment, zelfsturing én leiderschap.


Hoe biedt MBDX in jouw Hybride Werken een meerwaarde voor jouw bedrijf ?

QuickScan: d.m.v. observaties en interviews van leidinggevenden en mensen doorheen de organisatie krijgen we een beeld van de wil om te veranderen.

  • 360° scan: door een anonieme bevraging maken we de bestaande situatie inzichtelijk, en identificeren we vroeg in het traject mogelijke obstakels.

  • Brainstorm: exploreren en definiëren van je strategische doelstellingen. Wat is het DNA van je bedrijf ? Vandaag, morgen, overmorgen ?

  • Planning: uitwerken van een plan van aanpak waarin zowel harde project doelstellingen als zachte verandermijlpalen worden bepaald.

  • Leveranciers selectie: we kiezen samen de juiste partners, gaande van tot de architect of binnenhuisarchitect, tot leveranciers van meubelen of software.

  • Procesbegeleiding: we begeleiden het traject door op regelmatige basis de communicatie tussen de mensen te faciliteren, zowel face-to-face als online.

  • Verandermanagement: we zorgen voor een duurzame verankering van nieuwe afspraken en gedrag door gebruik te maken van change mgmt methodieken.

Neutraliteit in ons advies is van cruciaal belang: we denken steeds mee met onze klanten. De uiteindelijke technologische oplossingen worden steeds op maat van de specifieke behoefte uitgewerkt.